joi, 7 septembrie 2017

sindromul Asherman sau Sinechia uterina

Sinechia uterina sau sindromul Asherman reprezinta prezenta unor aderente intrauterine, bride sau zone mai largi in care peretii cavitatii uterine sunt „lipiti” unul de celalalt.

Pot fi unice sau multiple si pot fi localizate la nivelul colului (sinechie cervicala), la nivelul istmului uterin (sinechie istmica), la nivelul corpului (sinechie corporeala) sau coarnelor uterine (sinechie cornuala). Cavitatea uterina poate fi partial sau in totalitate ocupata de prezenta acestor aderente.

Semne clinice – Simptome

Majoritatea sinechiilor uterine sunt asimptomatice si sunt descoperite accidental cu ocazia unei  histeroscopii diagnostice sau a unei histerosalpingografii efectuate pentru investigarea unei infertilitati.
In cazurile mai rare in care prezinta simptome acestea sunt:
– Amenoreea sau oligomenoreea – absenta menstruatiei sau menstruatii reduse cantitativ – ce apar dupa un chiuretaj sau aspiratie uterina. Aceste simptome pot fi insotite de dureri pelvine ciclice explicate prin dificultatea de eliminare a sangelului menstrual din uter datorita aderentelor.
Infertilitate: – prezenta sinechiilor in cavitatea uterina impiedica ascensiunea spermatozoizilor si implantarea embrionului.
– Avorturi spontane repetate – datorita unei mucoase endometriale modificate care nu permite dezvoltarea embrionului.
– Patologie de placenta – in cazul in care sarcina evolueaza poate sa apara placenta praevia (localizata jos in apropierea colului) sau placenta accreta (placenta foarte aderenta).

Etiologie

Sinechiile uterine apar ca urmare a unui traumatism al mucoasei uterine ce afecteaza straturile bazale urmata de aparitia unei bride mucoase. Initial aceasta aderenta poate fi usor indepartata chiar in cadrul histeroscopiei diagnostice, cu timpul insa aceasta devine fibroasa uneori chiar musculara lipsind in aceasta zona tesutul normal endometrial.
Urmatoarele circumstante pot duce la aparitia sinechiei uterine:
  • Chiuretajul sau aspiratia unei sarcini oprite in evolutie sau pentru intreruperea voluntara a sarcinii, chiuretajul postpartum sau postabortum;
  • Retentia unei sarcini oprite in evolutie, retentie de placenta dupa nastere sau intrerupere de sarcina;
  • Histeroscopia operatorie pentru rezectia unui fibrom, polip, cura malformatiilor uterine, cale falsa in momentul dilatarii colului;
  • Miomectomie, conizatie;
  • Atrofia importanta a endometrului in menopauza;
  • Infectia uterine – endometrita, tuberculoza genital, infectia datorita unui sterilet;
  • Postradioterapie pelvina pentru cancer;
Anumiti factori favorizeaza aparitia sinechiei uterine ca urmare a unui traumatism al endometrului:
  • Uterul ramolit: in caz de sarcina avansata, retentie de fat mort sau in postpartum;
  • Aparitia unei infectii dupa un chiuretaj sau aspiratie uterine;
  • Prezenta unor traumatisme endometriale in oglinda ce favorizeaza aparitia unei “punti” fibroase intre aceste zone.

Diagnostic

Diagnosticul se pune in momentul in care acesta duce la modificari de ciclu menstrual sau in cadrul investigatiilor pentru infertilitate. Sinechia uterina nu este evidentiata de simplul examen ginecologic.
Ecografia – efectuata de prima intentie este nedureroasa si neinvaziva, poate ridica suspiciunea unei sinechii prin prezenta unei imagini ce sugereaza o brida uneori in asociere cu retentia de sange menstrual.
Histerosalpingografia – investigatie utilizata pentru verificare permeabilitatii tubare, releva prezenta unei sinechii prin evidentierea unor imagini intrauterine sub forma de brida sau a unei lacune la nivelul endometrului.
Histeroscopia diagnostica – este examenul de referinta ce stabileste diagnosticul prin vizualizarea directa a sinechiei, permitand localizarea precisa, calitatea endometrului restant si permeabilitatea orificiilor tubare.

Preventie

Cel mai bun tratament este preventia, evitarea traumatismelor asupra endometrului. In cazul in care asupra uterului au loc interventii chirurgical cu risc de formare a sinechiilor se recomanda efectuarea unei histeroscopii de control la aproximativ 1 luna dupa interventia initiala.
Este necesara reevalularea histeroscopica a endometrului in caz:
  • Interventie pentru cura sinechiilor se apreciaza refacerea endometrului si aparitia recidivelor;
  • Control dupa miomectomie;
  • Control dupa rezectia fibroamelor submucosae sau polipilor uterini prin histeroscopie;
  • Control dupa un chiuretaj uterin dificil sau complicat de o retentie de resturi;

 Tratament

Tratmentul este chirurgical si consta in sectionarea sinechiilor in cadrul histeroscopiei operatorii.
In cazurile dificile interventia se desfasoara sub control ecografic pentru a  evita perforatia uterina.
Sursa: drcucu.ro

9 comentarii:

  1. Am ramas insarcinata cind implinisem 26 de ani.Foarte fericiti si impliniti eram,deoarece ne doream mult un copil.Am facut ecografie si sa confirmat sarcina in evolutie la 8 saptamini.Urma sa mergem la ecografia de la 12 saptamini.Am primit cea mai dura lovitura pe care nu o astepti.Inimoara nu mai bate(((Am crezut ca mor si ca pamintul imi fuge de pe picioare.Ca si in cazul altor femei cauza necunoscuta.Am fost programata sa fac chiuretaj si colac peste pupaza ma anunta ca am facut sinechia uterina..Eu am facut?????ca sa ma intelegeti am 33 de ani si nici un copil..sunt foarte dezamagita si descurajata((

    RăspundețiȘtergere
  2. draga anonima nu dispera.medicina evolueaza si deja ce sa intimplat nu mai schimbi.in cazul tau ai putea sa incerci fiv cu ovule donate sau mama surogat.deja medicul iti va spune mai exact ce sanse ai la fiv cu ovule donate.chiar daca sunt mici trebuie s aincerci,minunile se intimpla.din pacate exista multi medici care pentru ei suntem doar un pacient,insa putini care gindesc si in viitor.iti sugerez sa cauti pe net info dspre clinica Biotexcom din Kiev,La ei sugur veti reusi sa aveti un copil,indiferent de metoda..multa bafta va doresc si nu dispera

    RăspundețiȘtergere
  3. Mi se lasa o asa impresie ca toate aceste boli au menirea de a impune anumite proceduri ,precum fivul,mai nou si cu material donator.Citeam un articol despre o doamnca care a devenit mama la 50 de ani , prin metoda fiv cu ovule si sperma donata.Acum ,daca sincer,nu mai bine mergea si adopta? A fost doar un incubator pentru un copil absolut strain,din punct de vedere genetic.Si toate aceste bili si diagnoze.Ma inspaimanta incotro o luam

    RăspundețiȘtergere
  4. Din pacate asta e realitatea..Am fost si eu diagnosticat cu asherman.Am crezut ca cade cerul peste mine.Acum trebuie sa gasesc forte sa traiesc cu aceasta sentinta si sa gasim si o modalitate sa devenim parinti.Virginia,din pacate nu este nimic inventat.S-a confirmat atat in Romania cat si in Germania

    RăspundețiȘtergere
  5. Sinechia uterina se caracterizeaza prin formarea unor aderente si/sau fibroza in cavitatea uterina, frecvent ca urmare a cicatricilor post-avort. Ciclul menstrual mai putin si durerile de care aminteai pot fi in cazul tau semne ale blocarii sangelui menstrual in uter, lucru care se intampla adesea in cadrul acestei boli. Daca este lasata netratata, poate duce la endometrioza si alte complicatii, inclusiv infertilitate.

    Sansele de a ramane din nou insarcinata depind in mare masura de cat de extinse sunt aderentele/fibroza de la nivelul uterului, pentru ca viitorul embrion trebuie sa se nideze pe peretele uterin, ori daca acest perete este ocupat de formatiunile respective, acest lucru este mai dificil de realizat. Deci, un raspuns mai exact va putea da medicul ginecolog dupa ce va evalua gradul sinechiei prin investigatii specifice. La varste sub 35 de ani sansele sunt totusi mai bune ca dupa rezolvarea aderentelor sa se produca o sarcina.

    RăspundețiȘtergere
  6. Madalina,zic sa nu disperati..Care este cauza sinechieii?In urma la ce a survenit?

    RăspundețiȘtergere
  7. Buna,in urma unui chiuretaj efectuat cu mult zel.Dupa o sarcina oprita in evolutie la 12 saptamani(((
    Cum sa nu disper?????
    Cand toti inti spun ca nu mai poti face copii si nu am nici 28 de anii..Cum mai devin mama acum?

    RăspundețiȘtergere
  8. Buna.Eu in urma unei sarcini pierdute si a doua chiuretaje consecutive adica 2 in 10 zile m-am ales cu o sinechie uterina. de unde inainte ramaneam insarcinata foarte usor dupa aceea normal ca nu am mai ramas. de fapt am mai ramas insarcinata de 3 ori in 2 ani dar sarcinile s-au finalizat prin avort menstrual la 5-6 saptamani. cand am realizat care este motivul am facut debridare in orb, pus sterilet 6 luni perioada in care cm isi revenise cantitativ, dupa care cand am scos steriletul s-a refacut sinechia. am facut histero diagnostica-(sangerare doar vreo 2 zile dupa interventie)- diagnosticul sinechie diferite grade ,trompele nu s-au putut vizualiza, recomandare histero operatorie. fiind perioada de concedii si dr care trebuia sa imi faca interventia plecat vreo 2 luni am facut un tratament cu estrofem pentru refacerea putinului endometru pe care il aveam. din fericire am reusit sa raman insarcinata (am trecut si de cele 6 sapt fatidice cand pierdeam sarcinile) si nu am mai ajuns la histero operatorie. acum nu imi ramane decat sa sper ca va fi bine pana la final. deci coca se poate ramane insarcinata dupa rezolvarea sinechiei insa trebuie si tratament pt refacerea endomterului. in afara de sterilet exista si un fel de balonase care am inteles ca ar fi mai bune...acum depinde si de dr ce metoda considera ca e potrivita.

    RăspundețiȘtergere
  9. Felicitari,ma bucur ca ai reusit..Minuni se mai intampla,insa nu si in aczaul meu.Acum ne gandim sa apelam la mama surogat,insa costa cam scump ,bani pe care nu i avem inca

    RăspundețiȘtergere